Hyvä paha hintakilpailu

Mistä laskun loppusumma koostuu?

Kun asiakas etsii itselleen palvelua tai tuotetta, hän tekee tietenkin hintavertailua. Selaa ehkä nettikaupat läpi etsiessään kevättakkia itselleen. Hinta määrittelee suurimmalla osalla meistä ostopäätöstä, sanotaanhan se jo eräässä mainoslauseessa että on tyhmää maksaa liikaa. Mutta onko halvin paras?

Esimerkiksi tuo edellä mainittu kevättakki. Asiakas etsii nettikaupoista sen halvimman ja jatkaa hintavertailua. Minkä verran toimituskulut maksavat? Näissä on eroja, jotkut nettikaupat tarjoavat ilmaiset toimituskulut tietyn summan ylittävälle ostokselle, ehkä 50e tai 100e. Joskus toimituskulut tuntuvat kohtuuttoman suurilta. Entäs sitten toimitusaika? Onko myyjällä tuotetta heti varastossa ja saat sen kotiovellesi parissa päivässä vai joudutko kenties odottamaan viikkoja ja hakemaan paketin itse toimituspisteeltä?

Miten kevättakki ja siivouspalvelut liittyvät toisiinsa? Siten, että siivouspalveluissakaan se halvin tuntihinta ei ehkä ole lopputulemaltaan edullisin tai muuten sopiva. Tai, voihan se ollakin.

Siivouspalveluitakin verratessa on hyvä tietenkin katsoa tuntihintaa mutta laskussa saattaa olla muutakin. Ja onko halvimmalla ja kalliimmalla tuntihinnalla sama työtahti? Kuuluuko kilometrit vai juokseeko tunnit jo matka-ajalta? Mitenkäs tarvikkeet? Sisältyykö mainittuun hintaan siivoojan käyttämät puhdistusaineet yms. vai tuleeko päälle tarvikekuluja? Laskutuslisä?

Itse jouduin aikoinaan asioimaan lakimiehen kanssa ja yllätyksenä tuli että jokainen sähköposti, jonka hän minulle lähetti, maksoi summan X.

Miksi minä en lähde kilpailemaan hinnalla?

Vai kilpailenko sittenkin? Aloittaessani yritystoimintaa, tietenkin vakoilin kilpailijoiden hinnat ja heidän tarjoamat palvelut. Sen sijaan että olisin laittanut itselleni suoraan alueen halvimman tuntihinnan, teinkin laskelmia ja päädyin suurin piirtein keskiarvoon. Haluan kilpailla laadulla ja palvelulla, en hinnalla.

Miksi? Olen tehnyt jonkinmoisen uran alalla, joka vuosien saatossa on ajautunut tilanteeseen, jossa asiakkaat eivät halua maksaa "näkymättömästä" palvelusta ja hinta on pääasiassa se, mikä määrää. Työntekijöillä on alkuperäisen työtehtävän lisäksi liuta muita, "näkyviä" tehtäviä, joita suoritetaan ikään kuin kaupanpäällisiksi. Yritykset kun sitten kilpailevat siitä, kuka tarjoaa halvimmalla, eivät ne voi kehittää palveluitaan ja palkita henkilökuntaa kuten kuuluisi.

Viime vuonna tapasin siivousyrittäjän, joka kertoi maksavansa minun mittapuullani korkeaakin tuntipalkkaa työntekijöilleen, jotta heillä olisi hyvä olla ja he viihtyisivät pitkään hänellä töissä. Mikä upea taktiikka! Rekrytointi on aina varsinkin pienyrittäjälle iso rutistus ja harvoin osuu kerralla hyvä kohdalle. Korkea tuntipalkka vaatii tietysti korkeamman tuntiveloituksen asiakkaalta.

Arvostan työtäni ja kollegoitani sekä ennenkaikkea arvostan itseäni niin paljon, etten polje hintoja. Mutta on minullakin kampanjoita. Esimerkiski joka 8. siivouskäynti -20% ja tulossa on Äitienpäivän kunniaksi jokin kamppis!

Oikein ihanaa kevättä!